الگوی پاسخ به داوری مقاله و سه نکته مهم آن

بعد از ماه‌ها رنج و مشقت نگارش مقاله و تحلیل و جمع‌آوری داده‌ها مقاله به داور ارسال می‌شود و اگر شانس بالایی داشته باشید، مقاله به داور ارسال شده و با اصلاحات مختلفی از سوی داور برای شما مجدداً عودت داده می‌شود. این اتقاف یکی از سخت‌ترین فرآیندهای چاپ مقاله است و شما می‌بایست برای عبور موفق از ان الگوی پاسخ به کامنت‌های داور را به خوبی بلد باشید. رایج ترین کار در پاسخ دهی به کامنت‌های داور مقاله آنست که بعد از خواندن مقاله تغییرات را اعمال می‌کنید، کامنت‌های داوران را از مقاله حذف می‌کنید و مجدداً آن را به داور مجله ارسال می‌نمایید. اگر شما هم قبلاً این کار را انجام داده‌اید و یا در آینده قصد دارید در پاسخ گویی به کامنت‌های داور مقاله این اشتباه (!) را مرتکب شوید حتماً سه نکته زیر را بخوانید. با وب سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.


الگوی پاسخ به داوری مقاله و سه نکته مهم آن

۱- تا زمانی که توضیح و توجیه خوبی دارید می‌توانید با ایرادات داور مقاله مخالف باشید.

ماهیت علم به گونه‌ای است که اختلاف نظر بین متخصصین کاملاً طبیعی است اما فردی در این اختلاف پیروز خواهد بود که بتواند توجیهات معقولی بیاورد. بنابراین شما می‌توانید توجیهات نسبت به برخی ایرادات داور یا داوران مقاله ذکر کنید تا از کار خود دفاع کنید. دکتر جاپ ون هارتن در باره ارائه نحوه توجیهات و زبان مورد استفاده در ان می‌نویسد: “مولفین گاهی بعد از ارایه توجیهات خود، با لحن بسیار تند به داوران مقاله خود تاخت و تاز می‌کنند و به ادیتور یا سردبیر مجله اطلاع می‌دهند که داور مقاله آنها چقدر در این زمنیه بی تخصص است. غافل از اینکه ادیتور مقاله کپی پیست کردن را دوست دارند!! ادیتورها معمولاً پاسخ‌های شما به کامنت‌های مقاله را بدون خواندن محتوای آنها به داوران ارجاع می‌دهند و آنوقت است که شما احتمالاً باید از خیر چاپ مقاله خود بگذرید!!” رعایت احترام و ادب در ارایه توضیحات و تبیین‌ها بدون قضاوت درباره دانش داوران نکنته بسیار مهمی است.

الگوی پاسخ به داوری مقاله و سه نکته مهم آن

۲- ارگونومی اطلاعات را رعایت کنید.

واقعیت این است که هرچقدر فرآیند انتقال اطلاعات را رعایت کنید بیشتر و بهتر می‌توانید به هدف خودتان برسید. برای مثال، داور مقاله کامنتی مبنی بر اینکه “قسمت بحث ضعیف است” برای شما ارسال نموده است. بدترین کار ان است که در پاسخ شما چنین مطرح کنید “قسمت بحث تقویت گردید”. شما می‌بایست دقیقا بنویسد برای مثال در قسمت بحث در پاراگراف اول و در خط ۸ این مطلب اضافه گردید. یعنی آدرس دقیق تغییرات را به دارو اطلاع دهید. بهترین کار آن است که شما می‌بایست بعد از اعمال تغییرات در نامه‌ای جداگانه کامنت‌های داوران کپی کرده و اقدامات خود را نسبت به هریک از کامنتها به صورت جزء به جزء و دقیق شرح دهید. این همان نظریه ارگونومی اطلاعات است. چنین کاری باعث می‌شود داور مقاله در اسرع وقت تغییرات شما را ببیند و مقاله شما در نهایت موقعیت بهتری قرار بگیرد.

۳- فراموش نکنید که تغییرات را اعمال کنید.

بهترین کار برای اعمال تغییرات در مقاله برحسب کامنت‌های داوران آن است که شما اول تغییرات لازم را انجام دهید سپس فرمت مقاله را آپدیت کنید. مهمترین چیزی که معمولاً مولفین فراموش می‌کنند گذاشتن شماره‌های سطور مقالات است که معمولاً بعد از اعمال تغییرات فراموش می‌شود.