فراروش

کتاب فراروش، به بنیان های فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری می پردازد. از احمد محمدپور چندین کتاب در زمینه های روش تحقیق به چاپ رسیده که نزد بسیای از دانشجویان و اساتید حوزه علوم اجتماعی و ارتباطات شناخته شده است. کتاب فراروش، کتاب ساده و روان و جذابی نیست اما به هرحال همانطور که از اسمش نیز پیداست برای آشنایی با بنیان های روش تحقیق مفید است و برای همین برخی از اساتید در آموزش ها و تدریس روش های تحقیق از این کتاب بهره می برند.

در ادامه بخش هایی از کتاب به همراه فهرست مطالب آن آورده خواهد شد. شایان ذکر است انتشارات جامعه شناسان در سال 1389 برای اولین بار این کتاب را به چاپ رساند.

سنت کمی گرا با تکیه بر پارادایم های اثباتی و پسااثباتی جهت گیری مسلط و بی چون و چرای روش شناختی در علوم اجتماعی و رفتاری از زمان پیدایش این علوم اجتماعی تا قرن 21 بوده است. روش های کمی به عنوان فنون مرتبط با گردآوری، تحلیل، تفسیر و ارایه ی اطلاعات عددی و آماری تعریف می شوند. اما سنت کیفی گرا به دنبال نقد پارادایم های عینی گرا(اثباتی و پسااثباتی) به ویژه از دهه ی 1970 گسترش یافت و از نظر فلسفی و فکری بر رویکردهای ذهن گرا، نسبی گرا و معناگرا استوار است. سنت کیفی امروزه روش های تحقیق متعددی را در بر می گیرد و در رشته های گوناگونی از علوم اجتماعی و رفتاری رواج دارد.

سنت تحقیق با روش های ترکیبی به طور رسمی در خلال کمتر از دو دهه ی اخیر ایجاد شده است گرچه سابقه ی تاریخی غیررسمی آن به بیش از 5 دهه می رسد. تحقیق ترکیبی با اتکای فلسفی و فکری به پارادایم پراگماتیسم بر ترکیب دو روش شناسی کمی و کیفی تحقیق در همه ی مراحل تحقیق تاکید داشته و از تقابل سنتی روش شناختی کمی-کیفی اجتناب می کند.
پراگماتیسم جنبشی فلسفی است که در دهه های آخر قرن نوزدهم توسط فیلسوف آمریکایی چارلز سندرس پیرس شکل گرفت.

دریافت فهرست کتاب
عنوان: فهرست کتاب فرا روش
حجم: 788 کیلوبایت
توضیحات: کتاب فرا روش نوشته احمد محمدپور