به نظر می‌رسد امروزه اگر شامل بند پ نباشید یافتن کار چندان ساده هم نیست. بهتر بگویم با سیاست‌های دولت در عرصه اشتغال‌زایی، اگر بخواهید بنشینید و منتظر باشید که دولت برایتان شغل ایجاد کند شاید عمر خودتان و فرزندانتان به دیدن چنین روزی قد ندهد. اشتباه نکنید منظور این نیست که قبلاً مشکل اشتغال وجود نداشته است یا در دولت‌های آینده وجود نخواهد داشت بلکه آنچه مورد اتفاق همگان است، نبود شغل مناسب برای جوانان است. در چنین شرایطی ما با دو دسته از افراد برخورد می‌کنیم. دسته اول کسانی هستند که همچنان منتظرند کار به سراغشان بیاید، دستشان در جیب خودشان نیست و این وابستگی به دیگران و بیکاری برایشان به عادت تبدیل شده است. دسته‌ی دیگر اما با همان امکانات محدود اطرافشان سعی در عبور از این وضع و ایجاد تغییر در زندگی خود و خانواده‌شان دارند. شاید اگر سال‌ها قبل می‌خواستید کاری برای خود دست و پا کنید راه می‌افتادید در خیابان از این مغازه به آن شرکت که آیا کار و شغلی وجود دارد یا خیر و یا اینکه به سراغ آگهی‌های روزنامه‌ها می‌رفتید اما امروز در عصر ارتباطات قرار داریم. عصری که تغییرات در آن به شیوه‌ی کاریابی و کارآفرینی نیز رسیده است. امروزه اینترنت و به ویژه شبکه‌های اجتماعی بستری سهل الوصول و بی‌واسطه را هم برای کارآفرینان، صاحبان سرمایه و بازاریان و هم برای کسانی که جویای کار هستند فراهم آورده‌است. امروزه تبلیغات بیش از پیش جای خود را در بستر وب و فضای مجازی باز کرده است طوری که «بف ترون»، مدیر ارشد بازاریابی شرکت املاک قرن بیست و یکم که تأمین کننده مالی بزرگ‌ترین سازمان فروش املاک جهان است گفته است:« ما در حال جابه‌جا کردن محل سرمایه‌گذاری‌های تبلیغاتی خود هستیم و بر رسانه‌هایی متمرکز شده‌ایم که بیشترین ارتباط را با خریداران و فروشندگان دارند. جایی که بازگشت سرمایه مهم‌ترین است، ما دریافته‌ایم که بازگشت سرمایه‌گذاری‌های آنلاین ما بسیار بیشتر از بازخوردی است که از تبلیغات سنتی تلویزیونی گرفته‌ایم».

عده‌ای از فضای مجازی برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات و یا توانایی‌های خود استفاده می‌کنند. برای مثال تولیدی‌های لباس و کیف و کفش بسیاری وجود دارند که محصولات خود را بدون واسطه در شبکه‌های اجتماعی معرفی و به فروش می‌رسانند و یا تاکسی‌های اینترنتی که چند سالی است به ایران نیز آمده است و علاوه بر کارآفرینی برای عده‌ای، استقبال و رضایت مردم را نیز به همراه داشته‌است و از طرفی فضایی رقابتی را ایجاد کرده است همان چیزی که لازم است اما هیچ‌گاه در کشور ما به حد کافی وجود نداشته و همواره از سوی منفعت طلبان با آن مخالفت می‌شود. برخی از افراد تحصیل کرده و دارای مهارت نیز علم خود را با کلاس‌های مجازی و دوره‌های آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند همچون دوره‌های تخصصی آموزش زبان، آموزش هنر، آموزش آشپزی و... .

عده‌ای دیگر نیز خود ِ فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی را وسیله درآمد خویش قرار داده‌اند و از طریق بالا بردن مخاطبان خویش و پذیرش آگهی‌های تبلیغاتی همان کاری را  می‌کنند که پیش از این در انحصار تلویزیون و روزنامه‌ها و مجلات بود. اما نکته ای که فعالان این حوزه باید همواره مورد توجه قرار دهند، توجه به محتوای مناسب است. چه بسیار سایت‌ها و صفحاتی که ظاهری جذاب و طراحی‌های پرهزینه‌ای دارند اما عاری از محتوای مناسب و مفید هستند و همین موضوع باعث ریزش مخاطبان پس از مدتی می‌گردد. البته عکس این قضیه نیز صادق است. پس ظاهر و محتوا مکمل یکدیگرند و همواره باید به هر دو عنصر توجه شود.

نویسنده: محمدرضا چاوشی