فصل دوم از جلد یکم کتاب جادو در خصوص مونتاژ در سینماست که برخی از گزاره‌ها و جملات آن را می خوانید:

تقلید از غربی ها روا نیست، چرا که تاریخ ما در امتداد تاریخ غرب نیست اگر چه زبان سینما قواعد ثابتی دارد و فراتر از شرق و غرب است. ما چاره ای نداریم جز آن که سینما را یک بار دیگر در ادب و فرهنگ اسلام معنا کنیم.

هیچ چیز حتی یک میزانسن خوب نمی تواند جانشین مونتاژ شود به چند دلیل 1. مونتاژ شیوه ای است که سیر تاریخی سینما در جهت تکمیل تکنولوژی سینما بدان منتهی شده است. 2. ضرورت حفظ حرکت پیوسته دوربین و عدم امکان انتقال بی فاصله از یک چیز به چیز دیگر، حرکت دوربین را همواره در معنای فیزیکی حرکت محدود خواهد کرد 3. مونتاژ قابلیت های گسترده ای را در اختیار سینما قرار می دهد. 4. برای از میان برداشتن فاصله بین ظاهر و باطن و خیال و واقعیت در سینما، ناچار باید روی به مونتاژ و امکانات آن آورد.

لفظ مونتاژ در فرهنگ مصطلحات سینمایی به ایجاد پیوند بین نماهای تقطیع شده اطلاق می شود.