اگر علاقه‌مند به شرکت در مصاحبه‌ی دانشگاه امام صادق(ع) هستید حتما این پست را مطالعه کنید چرا که راهنمای بسیار خوبی است برای کسانی که از نحوه‌ی گزینش و مصاحبه‌ی دانشگاه اطلاعی ندارند.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که معدل کتبی سه ساله شما باید بالای 17 باشد و باتوجه به شمار بالای متقاضیان ثبت نام کننده، افرادی که معدلشان زیر 17 باشد معمولاً به مصاحبه دعوت نمی‌شوند.

اما خود مصاحبه به بخش‌های گوناگونی تقسیم می‌شود که در این یادداشت به توضیح آن‌ها پرداخته می‌شود. در آغاز امتحانی تستی به صورت رایانه‌ای از شما گرفته می‌شود که در آن سؤالاتی از قبیل عربی و انگلیسی دبیرستان، احکام و ... وجود دارد که طی زمان معینی باید به آن‌ها پاسخ داده‌ شود سپس وارد مرحله اصلی مصاحبه می‌شوید که به طور معمول سه مصاحبه‌گر با شما به مصاحبه خواهند پرداخت. در آغاز باید چند آیه قرآن را تلاوت کنید و بعد به سؤالات پیاپی مصاحبه‌گر ها پاسخ دهید که خود به چند بخش تقسیم می‌شود.

بخشی از سؤالات مربوط به مسائل شرعی و احکام می شود نظیر غسل، تیمم، وضو، شکیات نماز، سجده سهو، نماز احتیاط، تجافی، روزه، حد ترخص، خمس و زکات و ... که باید به احکام آن‌ها تسلط داشته باشید.

بخشی دیگر مربوط به ادعیه و زیارات می‌شود بدین صورت که بخشی از یک دعا خوانده می‌شود و شما باید ادامه آن را بخوانید و یا اسم آن دعا و زیارت را بگویید. معمولاً زیارت عاشورا، دعای توسل و ... مورد پرسش قرار می گیرند.

سؤالات تجزیه و ترکیب عربی نیز پای ثابت مصاحبه‌هاست به خصوص اعراب آیه « الا بذکرالله تطمئن القلوب».

شاید مهم‌ترین قسمت مصاحبه، سؤالات سیاسی باشد که طی آن توضیحاتی در خصوص اصلاح طلبان، اصولگرایان، فتنه و ... پرسیده می‌شود. در این بخش چهره برخی سیاسیون به شما نشان داده می‌شود که باید آن‌ها را معرفی کنید.

از فعالیت‌های جانبی شما در مسجد، بسیج، مدرسه و ... نیز سؤالاتی می‌شود. مابقی کار نیز اهمیت چندانی ندارد. یادتان باشد حتی اگر رتبه‌ی کنکورتان خیلی خوب نشده نا امید نشوید چرا که مصاحبه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که در ایام مصاحبه فردی جهت تحقیقات به مدرسه و مسجد و خانه‌تان سر خواهد زد و احتمالاً با سؤالات تا حدودی مضحک که از دوستان و همسایگان و آشناهایتان خواهد پرسید شگفت زده‌تان خواهد کرد.

توصیه آخر اینکه خودتان فرصت حضور در مصاحبه و دانشگاه را از خودتان نگیرید و اگر دعوت به مصاحبه شدید حتماً شرکت کنید و تا آن جا که مقدور است پیش بروید که خداوند عاقبت امور را بهتر می‌داند.