عصر یخبندان

عصر یخبندان مصطفی کیایی قبل از اینکه بخواهد یادآور آثار زیان آور مصرف مواد مخدر و روان گردان ها و روابط نامشروع و پنهانی باشد آیینه ی تمام نمای ابتذال در سینمای ایران است. موضوع جدیدی نیست فقط روز به روز به گستردگی و عمق ماجرا اضافه می شود در سایه ی سکوت مسئولان. دیگر حجاب و رعایت حداقل ها در سینما معنا ندارد، دیگر به کار گیری الفاظ زشت، زننده و رکیک عادی شده است، دیگر قبح تماس فیزیکی نامشروع شکسته شده است. چند ماه پیش که جناب ایوبی تمام تلاش های صادقانه و مخلصانه ی خود را برای حذف نام «فجر» از جشنواره به کار گرفته بود به این می اندیشیدم که چند درصد از فیلم های این جشنواره مرتبط با انقلاب اسلامی بوده است؟! ثمرات این چند دهه برگزاری جشنواره ی فجر انقلاب اسلامی چه بوده است؟! چه کسانی در این حوزه فعال هستند، دل سوزان و طرفداران انقلاب یا مخالفین و معاندین انقلاب؟ وضع در سایر جشنواره هایی که با نام فجر و در دهه پیروزی انقلاب برگزار می شود نظیر جشنواره موسیقی، شعر و تئاتر فجر چگونه است؟ آیا باقی ماندن نام «فجر» بر اینگونه جشنواره ها توهین و تمسخر انقلاب اسلامی نیست؟ آیا بی کفایتی مسئولان در هدایت صنعت سینمای ایران کار را به اینجا نکشانده است؟

اما عصر یخبندان

واقعیت این است که عصر یخبندان از آن طیف فیلم هایی است که یک پیام آموزنده دارد و صدها بدآموزی و نکات منفی. عصر یخبندان به خوبی تصویر زندگی های منحط، مادی و بریده از خدا و دین را نشان می دهد زندگی هایی که متأسفانه رو به افزایش است. افرادی که دوست دارند به اصطلاح خودشان زندگی آزاد و بازی داشته باشند درست مثل غربی ها. این فیلم سرانجام تلخ روابط نامشروع و پنهانی را خیلی خوب به تصویر کشیده است اما در کنار این نقاط قوت، باید اعتراف کرد که نشان دادن چنین زندگی هایی، تالی فاسد هایی نیز دارد. یکی از این موارد وضع زننده ی پوشش و آرایش زنان در این فیلم است چیزی که شاید در عروسی ها به توان نظیر آن را یافت. شاید بگویید در جامعه ما چیز عجیب و غریبی نیست و همه ی ما روزانه با صدها نفر از این افراد برخورد می کنیم اما نشان دادن، عادی سازی و رسمیت بخشیدن به آن در صنعت سینما بحث دیگری است و فرصتی دیگر را می طلبد. نکته ی بعد، اصرار در به کار بردن الفاظ نامناسب توسط شخصیت های فیلم است که به طور قطع نتیجه ای جز عادی سازی چنین کلمات و عبارات و شکسته شدن قبح آن ها را ندارد. نشان دادن مواد کشیدن افراد هم که چیز تازه ای در سینما نیست.

گفتنی است این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر درهفت بخش نامزد دریافت جایزه شده است و برنده ی دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین تدوین نیز می باشد.