کتاب آیین عزاداری


به ماسبت فرا رسیدن ماه محرم کتابی را در خصوص چگونگی عزاداری صحیح معرفی می کنم. کتاب  «آیین عزاداری، بایسته ها و نبایسته های عزاداری در کلام بزرگان دین» نوشته ابراهیم ابراهیمی است و شامل چهار فصل می باشد که عبارتند از: عزاداری، تحریفات عزاداری، وظایف ما در قبال تحریفات عزاداری و احکام فقهی عزاداری.

این کتاب با استناد به سخنان بزرگانی چون آیت الله خامنه ای، شهید مرتضی مطهری، آیت الله مکارم شیرازی، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و... سعی در نشان دادن شیوه ی صحیح و سنتی عزاداری و پرهیز از انحرافات و بدعت های نادرست در آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان دارد و خواندن آن به هر مسلمان و شیعه ای توصیه می شود.

ناشر کتاب، نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج می باشد و نخستین چاپ کتاب نیز مربوط به سال 1384 است. در ادامه بخشی از کتاب را می خوانید تحت عنوان «مداحی نکردن به سبک آهنگ های لهو و لعب» :

«من شنیده ام در مواردی، از آهننگ های نامناسب استفاده می شود. مثلاً فلان خواننده طاغوتی یا غیرطاغوتی، شعر عشقی چرندی را با آهنگی خوانده، حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین(ع) و برای عشاق امام حسین(ع)، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن، این خیلی بد است. خودتان آهنگ بسازید. این همه ذوق و هنر وجود دارد.یقیناً در جمع علاقه مندان به این جریان، کسانی هستند که می توانند آهنگ های خوب مخصوص مداحی بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادی. هر آهنگ و آوازی به درد شما نمی خورد. آهنگ و آواز خاصی به درد شما می خورد؛ آن هم با شیوه بیان خاص مداحی. اگر کار مهم نبود، من در بیان این جزییات معطل نمی شدم، اما کار خیلی مهم است.»(1)


1- فراز هایی از بیانات مقام معظم رهبری (صفحه 155کتاب)